Prečo niekomu reklama funguje a MNE NIE?

Rozdiel medzi tým, ako sa úspešní a neúspešní správajú na internete, môžeme vidieť aj v spôsobe, akým pracujú s platenou reklamou pre svoj online biznis.

  • Úspešní si jednotlivé stratégie testujú, porovnávajú a hlavne VYHODNOCUJÚ.
  • Tí neúspešní si síce reklamu zaplatia, ale ak to náhodou nevyjde, rovno celý systém zavrhnú. A to i v prípade, že je reklama nastavená zle ich vlastnou vinou.

Ako sa k plateným stratégiám postaviť, ak ste začínajúci podnikateľ?

Začínajúcim podnikateľom zvyknem odporúčať, aby sa nebáli nastavovať si reklamu sami. Z jednoduchého dôvodu. Ak začínate, máte väčšinou menej financií, ale dosť času. A tento pomer sa oplatí využiť.

Keby som mal už od začiatku platiť niekoho na nastavenie reklamy pre www.sorger.sk, určite by som to nerozbehol. Platiť odborníka sumou 15 – 20 €/hodinu je v začiatkoch naozaj nereálne.

Preto je výhodné naučiť sa aspoň základy sám.

Väčšina ľudí si hneď teraz povie: Ja som amatér, antitalent, ja si nedokážem nastaviť celú reklamu. A ani to robiť nebudem. A toto je presne ten moment, ktorý väčšinu oddelí od tých, ktorí nakoniec uspejú.

Úspešní ľudia si vyhrnú rukávy a pustia sa do toho. Vedia, že nie je čoho sa báť.

Prečo jednému stratégie fungujú a druhému nie?

Poďme sa na začiatku pozrieť na niekoľko vecí, ktoré úspešní podnikatelia robia predtým, ako spustia platenú reklamu.

  • Ponúkajú dobré produkty / služby – ak raz nemáte dobrý produkt alebo neponúkate kvalitnú službu, môžete mať aj ten najlepší marketing na svete. Nebude to fungovať.
  • Majú správne nastavenú webstránku. Dobrá reklama musí ľudí odkázať na dobrú webovú stránku s dobrým obsahom a premysleným cieľom, že čo chcete dosiahnuť a podľa toho ju nastaviť. Musíte sa sústrediť na to, aby sa vaša webová stránka rýchlo načítavala, bola prispôsobená aj pre mobil / tablet a rôzne prehliadače a podobne.
  • Majú tovar skladom alebo ho vedia rýchlo dodať – toto platí najmä pre tovar, ktorý sa predáva na ďalších desiatich weboch. Pri silnej konkurencii musíte klásť dôraz na cenu a rýchlosť. Pomalšie dodanie môžete čiastočne vykompenzovať kvalitným zákazníckym servisom a recenziami. Vďaka nim ľudia uvidia, že sa u vás oplatí nakupovať.
  • Reklamu merajú a vyhodnocujú – ak toto nerobíte a hodnotíte iba podľa dojmu, nikdy skutočne neviete, či sa vám daná reklama oplatila. Na sledovanie úspešnosti reklamy existuje rôzne nástroje – najpoužívanejší a bezplatný je Google Analystics – pomocou neho môžete sledovať nielen návštevnosť vašej stránky ale aj to, koľko sa na nej ľudia zdržali a koľko % odišlo. Štatistiky vám okamžite ukazujú to, kde sa musíte zlepšiť. Nezľaknite sa, i ja dodnes používam iba najjednoduchšie prehľady.
  • Majú dobré cielenie – cielia na presné skupiny ľudí alebo konkrétne kľúčové slová. Ak raz predávate motorové píly, vaše kľúčové slovo pre Google nemôže byť kosačky. Ak predávate granule pre psa vaša cieľová skupina ľudí sú psíčkari.
  • Využívajú silu remarketingu (Google) a retargetingu (Facebook) – aj vy ste sa už možno stretli s tým, že ste si na internete hľadali napríklad biele tričko. Našli ste si e-shop, možno ste tričko dokonca aj vložili do košíka, ale nakoniec ste nenakúpili. Možno ste si povedali, že ešte počkáte alebo vás niečo vyrušilo. E-shop ste zavreli a išli ďalej. Tričko sa vám ale zrazu začalo ukazovať všade – na rôznych stránkach, blogoch, pri rolovaní Facebooku. Znovu a znovu. Doslova vás naháňalo po internete. A vy ste si uvedomili, že áno – veď toto tričko som si chcel/a kúpiť. Tak presne toto je remarketing / retarketing. Veľmi šikovná vec, ktorá zobrazuje reklamu ľuďom, ktorí už u vás boli, ale nenakúpili. Zvykne mať dobrý konverzný pomer, ale záleží to od viacerých vecí, ako od ceny, dobrej cieľovej stránky a podobne.

Aké systémy môžete využívať na platenú reklamu?

Google reklama – pomocou nástroja Google Ads si môžete nastavovať a vytvárať reklamy na Google, prípadne spravovať remarketing. Viete si tu nastaviť i reklamu, ktorá sa bude zobrazovať na Youtube pred spustením samotného videa alebo bannerovú reklamu, ktorá sa bude zobrazovať na rôznych stránkach / blogoch tretích strán.

Facebook Business Manager – systém, v ktorom môžete spravovať svoju reklamu na Facebook. Ponúka široké spektrum nastavení, cielenia i optimalizovania. Na Facebooku sa potom takéto príspevky zobrazujú medzi štandardnými príspevkami od priateľov a zo skupín s jediným rozdielom – sú označené ako Sponzorované.

Emailmarketing – nie je v online svete žiadna novinka, dnes ho vďaka šikovným plateným systémom viete prepojiť s webstránkou a rozosielať svojim zákazníkom / fanúšikom hromadný email. Medzi najznámejšie patrí Mailchip, Ecomail alebo SmarEmailing.

Záverečná sumarizácia:

  • Platené reklamy sú krátkodobé.
  • Fungujú iba vtedy, keď ich platíte. Akonáhle platiť prestanete, zmiznete.
  • Na druhej strane ale nemusíte čakať celé mesiace / roky, kým sa dostanete medzi ľudí alebo prepracujete na prvé priečky v Google.
  • Sú rýchle, už za pár minút môžete konkurovať aj tým najsilnejším vo vašej oblasti.

Ebook ZDARMA: Tajomstvá podnikateľa

Chcete vedieť, čo sa skrýva za úspešnými na internete? Čo robia tí podnikatelia, ktorým to funguje lepšie na internete, ako ostatným?

Komentáre