fbpx
0903 664 014
peter@sorger.sk
Po - Pia 8:00 - 15:30

Hejteri – internetoví „hrdinovia dnešnej doby“?

Na tento článok ste pravdepodobne narazili, pretože už svojho hejtera (hejterov) máte. Možno ste dostali prvý protivný komentár alebo s tým bojujete už dlhšie. Tak či onak hľadáte riešenie na niektorú z týchto otázok:

  • Ako nemať z nenávistných komentárov blbý pocit, netrápiť sa a nebrať si to osobne?
  • Ako správne reagovať a kedy nereagovať vôbec?
  • Ako správanie takýchto jedincov pochopiť?

Neplánujem vás presviedčať klasickými motivačnými rečami typu: Pozerajte sa len dopredu. Zoberte si z toho len pozitívne. Atď.

Stret s hejterom je nepríjemný.

Niekedy až bolestivý.

Je to nefér, môže vás to zraniť, rozplakať alebo demotivovať.

Ale hejteri tu jednoducho sú, boli aj budú a naučiť sa s nimi fungovať je súčasť podnikania. Ak by ste tento článok nedočítali do konca, zapamätajte si aspoň základné pravidlá. Tu sú:

  • Nepúšťajte si hejtera k telu.
  • Snažte sa ho pochopiť.
  • Za každých okolností si udržte profesionálny odstup.

Tak poďme na to.

Kto je hejter?

Hejteri sa väčšinou skrývajú za anonymné profily na sociálnych sieťach. Ich cieľom je vyvolať čo najbúrlivejšiu emočnú reakciu a zároveň nekompromisne (niekedy až agresívne) hájiť svoje vlastné názory.

Pri strete s hejterom nejde o diskusiu dvoch ľudí s odlišným názorom, ktorí sa navzájom rešpektujú. Hejter si kopne a ide ďalej.

Veľmi pekne prácu s hejtermi vo svojom videu opísal podnikateľ Pavel Říha. Pozrite si to:

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Online prejavy nenávisti môžu vzniknúť z viacerých dôvodov. V štúdii Efekt online dezinhibace psychológ John Suller uvádza šesť faktorov, ktoré sa na vzniku online nenávisti podieľajú.

  1. Anonymita užívateľov. Práve toto využívajú hejteri vo svoj prospech. Majú totiž pocit, že na internete nie sú za svoje činy zodpovední. Zaujímavé je, že mnohí majú tento pocit anonymity paradoxne aj vtedy, keď majú vedľa svojho komentára reálne meno a fotku.
  2. Online neviditeľnosť. Nikto nevidí našu mimiku alebo intonáciu. Máme viac času premyslieť si odpoveď. Komunikácia na internete neprebieha v reálnom čase ako skutočný rozhovor.
  3. Predstava o druhom človeku je založená na našich vlastných prianiach a očakávaniach. Práve preto človek, ktorý komunikuje online, komunikuje z časti sám so sebou.
  4. Mnohí ľudia, ktorí na internete ubližujú ostatným sa riadia pocitom, že online svet nie je skutočný a teda ani ľudia, ktorí sa v ňom pohybujú. Odborne sa to nazýva disociatívna predstavivosť. Preto za svoje činy a správanie necítia zodpovednosť.
  5. V online komunikácii sa stierajú role a postavenia, ktoré k realite neodmysliteľne patria. Mnohí hejteri utekajú do sveta bez týchto autorít okolo seba práve preto, že nemajú radi tú svoju rolu, ktorú v skutočnej spoločnosti hrajú.
  6. Stále platí staré známe: Čo oko nevidí, to srdce nebolí. Je oveľa jednoduchšie ubližovať a urážať ľudí, ktorí sú fyzicky na inom mieste. Nevedia sa okamžite brániť. Rovnako je oveľa jednoduchšie niečo negatívne napísať ako povedať danému človeku priamo do očí. V reálnom svete sa prakticky nestane, že zostane akcia bez reakcie. Otázka bez odpovede. Najmä, ak má negatívny podtext.

Položte si otázku, či je toto osoba, ktorej dovolíte, aby vám ublížila? Najmä, keď viete (viď. predchádzajúcich 6 bodov), čo ju k tomu vedie.

Ako nemať z nenávistných komentárov blbý pocit, netrápiť sa a nebrať si to osobne?

Obrniť sa tak, že sa vás už nikdy nič nedotkne, je asi nereálne. Všetci sme ľudia a chceme, aby sa naša práca/život/myšlienky páčili aj ostatným. A platí to aj pre podnikanie. Ak do niečoho investujeme svoj čas, peniaze a vedomosti nechceme, aby nás sfúkol nejaký agresívny anonym na internete.

Teraz vám napíšem dve dôležité vety.

  • Nezáleží na tom, koľkí ľudia vás nechápu. Dôležité je, koľkí vás chápu. Tim Ferriss hovorí, že stačí nájsť, vychovať a nadchnúť prvých tisíc verných fanúšikov. Oni sa potom stanú najužitočnejším marketingovým nástrojom a zvyšok sa udeje automaticky.
  • Hejter je málokedy naozaj osobný, t.j. nerobí to s cieľom, že chce ublížiť priamo vám. Väčšinou ide o uboleného človeka, ktorý si týmto potrebuje zlepšiť náladu. Možno ani netuší, kto ste. Napíše pár urážok a o minútu hejtí niekoho ďalšieho.

Ak ale z hejterov chcete vyťažiť maximum, môžete to urobiť napríklad ako Riman Cato.

Že neviete kto to bol?

Rímsky senátor, ktorého už i Seneca považoval za dokonalého stoika. Cato nosieval tmavšie oblečenie, ako bolo v tej dobe bežné a nenosil tuniku. Ľudia sa mu za to vysmiali. Prečo to robil? Aby sa naučil hanbiť iba za tie veci, ktoré za to naozaj stoja. V zvládaní kritiky je potrebné sa vyškoliť.

Veľmi dobré video na túto tému natočil aj Miško Drienik. Vypichnem sem jednu zásadu, ale vy si to určite pustite celé: „Ak to nie je človek, ku ktorému by som si išiel po radu, tak od neho nebudem počúvať ani kritiku a hejty.“

Celé video nájdete tu:

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Ako správne reagovať a kedy nereagovať vôbec?

Pripravte sa na to, že približne 10% vašich čitateľov/sledovateľov napíše niečo hlúpe alebo nepríjemné. Neznamená to, že ste zlí, či nebodaj neschopní. Takto jednoducho funguje matematika. Ak to budete očakávať, nevyvedie vás to z rovnováhy.

Ako ale správne reagovať na online kritiku? V princípe si intuitívne vyberiete niektorú z troch možností:

  • ignorácia,
  • priliatie oleja do ohňa,
  • snaha o debatu s hejterom.

Tim Ferriss tvrdí, že ak zareagujete (prilejete olej do ohňa) je veľmi ťažké ostať ticho a mať dostatočnú sebakontrolu. Ak sa rozhodnete odpovedať (reagovať na negatívny komentár) je dôležité nepreháňať to s ospravedlnením. Väčšinou stačí uznanie reakcie (beriem ťa na vedomie). Niekedy sa môže stať, že takéhoto hejtera vďaka tomu dokážete „prinútiť“ k prezlečeniu kabáta – z hejtera je váš najväčší fanúšik.

Jednoducho reagujte faktami a poprajte všetko dobré. Potom ho nechajte, nech sa s myšlienkami vysporiada sám. Ak má ale potrebuje neustále znovu a znovu vyskakovať a upozorňovať na vaše chyby, dajte od toho ruky preč. Ak váš hejter nepoužíva logickú argumentáciu, ani vám logika nepomôže vyhrať nad ním.

Moja skúsenosť ako príklad

Za tie roky v online podnikaní som mal možnosť stretnúť sa a spracovať rôzne druhy hejtu. Ako príklad som ale vybral situáciu, ktorá sa síce nestala priamo mne, ale jednému mladému chlapcovi (začínajúcemu podnikateľovi). Nepoznám ho osobne, ale mal som možnosť nahliadnuť do internetovej diskusie, v ktorej sa zbehlo hneď niekoľko hejterov.

Paradoxne išlo o príspevok v skupine marketérov.

Niekto upozornil na nesúlad v reklame. Reklama išla, ale termín predajnej akcie už skončil. Poviete si drobnosť, ktorá sa môže stať hocikomu. Každý normálny podnikateľ nad tým mávne rukou.

V skupine to ale stačilo na to, aby si z mladého chalana robili posmešky a zhadzovali ho. Davová psychóza sa rozbehla, kto prišiel si kopol a poškrabkal svoje ego. Nielen na prácu, ale napríklad aj na oblečenie, výraz, spôsob reči.

Chalan dostal za drobnú chybu hneď niekoľko hejtov od kolegov – marketérov, čo by teoreticky mohla byť ešte väčšia rana ako od anonymných hejterov – predsalen by ich mohol vnímať ako autority.

Sám som sa do diskusie zapojil. Pripájam vám sem môj príspevok:

Mňa tento príspevok včera nahneval. Vidím, že niektorí marketéri sú skupina, ktorá sa oddeľuje od iných, ktorí môžu takýmto spôsobom súdiť druhých. Pripomína mi to šikanu zo školy, kde niekto kopne do dieťaťa a ostatní sa pridajú, že si do neho tiež kopnú. Ešte raz si prečítaj celý príspevok, komentáre ostatných a chcel by som vidieť teba, ako by si reagoval ty, ak by ťa takýmto spôsobom niekto zosmiešňoval. Ja tohto chlapca vôbec nepoznám, ale prišlo mi ho ľúto.

1. Čo také urobil, aby ho druhí zosmiešňovali? Že urobil preklep? Aj mne sa veľakrát stalo, že som písal v jednotnom čísle a potom som to prepisoval ďalej a nevšimol som si, že tam mám gramatickú chybu. Nikto z vás sa nikdy nepomýlil?

2. Mám 41 rokov a niečo som v živote zažil, podnikám od 18 rokov a chýb som narobil veľa a myslím si, že aj vy všetci. Tento mladý chlapec sa len snaží podnikať a myslím si, že čestne. Ublížil niekomu z vás? Využil niekto z vás jeho služby? Tak akým právom si tu z neho robíte srandu? Kto ste, že máte právo urážať a zosmiešňovať druhých?

3. Dalajláma píše v knihe o šťastí, že ľudia aj v zlom konaní hľadajú svoju túžbu po šťastí a treba s nimi súcitiť a odpúšťať im. Preto beriem, že aj všetci títo, ktorí sa pridali k tejto debate a tak veľmi ju lajkovali a komentovali, tak si len chceli robiť srandu, pre nich je to len chvíľková zábava a idú ďalej. Neuvedomili si, že svojim konaním môžu ublížiť. Ale čo ak ublížili mladému človeku, ktorý chce len podnikať? Nič viac nechce. Existuje veľa ľudí, ktorí začali niečo, k čomu sa odvážili a niekto ich vysmial, urazil ich a oni skončili s bolesťou v duši a možno im to ublížil na celý život. Podkopal im sebavedomie.

4. Ak by to bol nejaký rodinný príslušník niekoho z vás, tak by ste si rovnako robili srandu? Určite nie.

5. Ja to robím tak, že keď si všimnem chybu u niekoho, tak mu napíšem. Ahoj, máš tu chybu, oprav si ju. Nezosmiešňujem ho, neodfotím jeho chyby a nerobím si srandu na internete z nikoho. Snažím sa pomáhať ľuďom a žiť tak, aby sa moje deti nemuseli za moje konanie hanbiť.

6. Neverím, že svetoví marketéri by takéto niečo schvaľovali, aby zosmiešňovali ostatných. Podali by im pomocnú ruku a povedali, že chlapče takto to nerob, ale rob to takto, určite by ho nezosmiešňovali, lebo je to ich vizitka.

Základné pravidlá pre prácu s hejtermi

Vyberte si nezlomnosť – nedovoľte, aby vám viac záležalo na negatívnych ľuďoch, ako na vašich fanúšikoch.

Skúste rozumnú diskusiu – ak je chyba naozaj na vašej strane ospravedlňte sa a poprajte všetko dobré.

Ignorácia – nikdy neprilievajte olej do ohňa. Ak na danú osobu nefunguje logika, nevenujte jej viac svoju pozornosť a energiu.

Ak ide o fanúšika vašej stránky (napríklad na Facebooku), ktorý len rýpe a negatívne komentuje, pokojne ho vymažte alebo zablokujte. Takého človeka okolo seba nepotrebujete.

Ak ide o komentár pod vašim článkom alebo videom, pokojne ho vymažte – je to váš priestor. Teraz samozrejme nehovorím o konštruktívnej kritike alebo robení cenzúry. Mažú sa bezduché, útočné alebo agresívne komentáre.

Ak ide o klienta, ktorý nie je s vašim produktom/službou spokojný, vymýšľa, má nereálne požiadavky a podobne – vráťte mu peniaze a spokojne odporučte konkurenciu. Nemusíte predať každému. A peniaze z takýchto zákaziek sú väčšinou získané s obrovskou dávkou trpezlivosti a ochoty.

Uvedomte si, že klasický hejter žije z pocitu, že niekoho zhodil. Nie je to nič osobné. O minútu už hejtí niekoho iného a na vás dávno zabudol.

Pamätajte na to, že aj zlé veci môžu slúžiť dobrému účelu, ak sa v nich to dobré pokúsite nájsť. Keď ti život dá citróny, urob z nich limonádu.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Verím, že už lepšie vnímate fakt, že vás nebude mať každý rád. Že sa vaša práca nebude páčiť každému a že hejteri väčšinou okolo seba šíria nenávisť pretože majú problém sami so sebou a vy ste im ukradnutí. Ste iba chvíľkové rozptýlenie a netreba ich brať osobne.

Žijeme v dobe internetu. Dnes môže každý komentovať čokoľvek. Nikdy nebolo jednoduchšie niekomu ublížiť. To ale neznamená, že to musíme robiť.

Vážim si všetkých dobrých ľudí, ktorí sa rozhodli robiť svet lepším.

Držím palce a držte sa!

P.S. Internetový hejt zasiahne každého, koho je v online svete aspoň trošku vidieť. Pripájam vám na koniec pár článkov od ľudí, ktorí sa s hejtermi museli vyrovnať. Ak sa to práve týka aj vás, možno vám skúsenosti ostatných pomôžu pozerať sa na situáciu s väčším odstupom.

Ebook ZDARMA: Tajomstvá podnikateľa

Chcete vedieť, čo sa skrýva za úspešnými na internete? Čo robia tí podnikatelia, ktorým to funguje lepšie na internete, ako ostatným?

Komentáre